Hur sätter man in en tampong?

Fråga: hey! Kan du snälla hjälpa mig! Jag har just fått min mens o har ingen aning om hur man stoppar in en tampong? Tacksam för svar!

Jo jag hjälper till så gärna! Att sätta in en tampong för första gången kan kännas väldigt obehagligt. Jag kommer ihåg när jag skulle sätta in den, det gjorde lite ont så jag gav upp, men när jag lärde mig hur det fungerade gick det hur bra som helst. Om du är nybörjare så kan du använda en tampong av mindre modell och då du blöder som mest, eftersom tampongen glider in bättre då. 


1. Tvätta händerna! Du skall undvika att få bakterier med dig! 

2. Öppna omslaget på tampongen och räta ut snöret. 

3. Ha benen brett och håll blygläpparna särade med din fria hand. 

4. Slappna av! 

5. Hitta slidöppningen (mellan urinröret och analöppningen) och för försiktigt upp tampongen. 

6. Tampongen skall sitta en bit upp i slidan och snöret skall hänga ut. 

7. Du skall inte känna tampongen när den är inne, så om det känns obekvämt skjut upp den lite mer då. 

8. Tvätta händerna igen.
Illustration som visar hur en tampong sitter i slidan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0